Hoe ga je om met buitenlandse klanten die niet betalen? Drie stappen om je geld te krijgen!



Het vrije verkeer van goederen en diensten binnen Europa heeft veel voordelen voor het internationale zakenleven. Hierdoor krijgen ook steeds meer Belgische bedrijven te maken met klanten in het buitenland. Wanneer de klant correct en tijdig zijn rekeningen betaalt, is er geen wolkje aan de lucht. De eerste zorgen komen voor de meeste bedrijven pas wanneer ze geconfronteerd worden met een wanbetaler in het buitenland. Want wat doe je nu het beste wanneer het geld niet op je rekening terechtkomt? Heeft het wel degelijk zin om achter je geld aan te gaan? Of neem je beter vrede met het verlies?

Eerst en vooral: je openstaande rekeningen betaald krijgen lukt, zeker en ook in het buitenland. Soms is een simpele aanmaning voldoende, maar in andere gevallen kan het ook nodig zijn om tot incasso over te gaan. Hieronder sommen we de stappen op die je moet ondernemen als je buitenlandse klant er niet in slaagt om tijdig te betalen.

1. Stuur een aanmaning en stel de debiteur in gebreke 

Een eerste belangrijke stap om aan het verschuldigd bedrag te raken, is om de klant eraan te herinneren dat hij nog een openstaande rekening heeft bij jou. Mensen zijn soms nalatig en hebben jouw betaling mogelijk simpelweg over het hoofd gezien. Bij een gemiste betaling is dus zeker niet altijd kwaad opzet in het spel. Probeer eerst je klant telefonisch te bereiken en herinner hem zo aan de openstaande schuld.  

Wanneer er op de telefonische aanmaning geen gepaste reactie komt (lees: een betaling op jouw rekening), dan ga je over tot het sturen van een schriftelijke ingebrekestelling met een korte betaaltermijn. Dit document kan later ook gebruikt worden in de bewijslast tegenover de debiteur. 

2.  Laat je verder helpen door een professional 

Hoe je het ook draait of keert, wanbetalers in het buitenland aanpakken lijkt voor veel zelfstandigen een netelige kwestie. Daarom is het uiterst nuttig om in dergelijke gevallen een professional onder de arm te nemen. Wanneer je telefonische en schriftelijke aanmaningen geen gehoor krijgen, is het dus tijd om een versnelling hoger te schakelen en samen te werken met een incassobureau, zoals Schuldenaar in Nederland, om toch je betaling af te dwingen. 

Het incassobureau zal het dossier verder behandelen en ervoor zorgen dat het geld op je rekening komt te staan. Het is echter wel belangrijk dat je het bureau zo veel mogelijk data over de debiteur kan verschaffen. Het incassobureau zal met de geleverde info vervolgens de nodige stappen ondernemen.

3. Gerechtelijke procedure

Ook het incassobureau zal eerst een gerechtelijke procedure proberen te vermijden. De eerste stap van het bureau is dus een buitengerechtelijk incassotraject. Hierbij zetten we de debiteur aan de hand van e-mails, telefoontjes, berichten en huisbezoeken aan tot betalen. 

Als de debiteur nog altijd niet kan of wil betalen, moet het bureau wel een gerechtelijke procedure opstarten. Onze experten zullen je vertegenwoordigen en helpen met de verschillende stappen die nodig zijn om het incassotraject tot een goed einde te brengen. 

Dat traject begint met het opstellen van een dagvaarding. Hierin geven we aan waarom er tot betaling moet worden overgegaan en welke stappen er al ondernomen zijn. Verder vind je er ook de gemaakte kosten in terug en de datum waarop de tegenpartij zich moet verweren. 

Gaat de tegenpartij hierna nog altijd niet over tot betaling? Dan gaan we over tot de 'beslaglegging'. Hiervoor schakelen we een deurwaarder in die ook de dagvaarding aan de tegenpartij zal afleveren. 

Hoe zit het met de kosten? 

Veel bedrijven laten zich ook afschrikken om een betaling af te dwingen: ze denken dat het hele traject hun te veel zou kosten. Ze nemen in dat geval vaak liever vrede met het verlies uit angst voor de (buiten)gerechtelijke kosten. Dat is echter voor niets nodig, want Schuldenaar in Nederland werkt namelijk volgens het No Cure, No Pay-principe. Dat betekent dat je helemaal geen kosten moet betalen wanneer de inmenging van Schuldenaar in Nederland geen effect heeft gehad!

En ook wanneer de debiteur uiteindelijk, al dan niet gedwongen, overgaat tot betaling, worden de kosten van de buitengerechtelijke, gerechtelijke en executiefase op de debiteur verhaald. Zo krijg jij waar je recht op hebt, zonder andere onnodige kosten!

Heb je zelf hulp nodig met onbetaalde factuur in Nederland?

Maak dan nu een afspraak

Recente Posts

Blijf op de hoogte van tips en advies met onze nieuwsbrief

In de Kijker

Blijf op de hoogte van tips en advies met onze nieuwsbrief

In de kijker

Contactformulier